FEMJazz! clou amb èxit la celebració del 25 anys amb una edició plena de novetats

28.05.2018

Entre el dijous 24 i el diumenge 27 de maig s’ha celebrat la 25a edició del FEMJazz! (Festival d’Emergències Musicals) de Banyoles. Organitzat pel Taller de Música en conveni amb l’Ajuntament de Banyoles, enguany s’ha fet una aposta amb diversos canvis respecte a les darreres edicions, per tal de convertir el 25è FEMJazz! en una gran celebració de música i poble. Des de l’organització es fa una valoració molt positiva de l’esdeveniment. El president del Taller, Isidre Palmada, apunta que “s’ha notat la complicitat que s’ha establert amb diversos actors de la ciutat i el públic en general, que ha respost a la celebració i se l’ha fet seva”.

A diferència dels anys anteriors, enguany la majoria de concerts han tingut lloc en un escenari centralitzat, la Muralla. A banda de l’Espai Eat Art i l’Auditori de l’Ateneu, espais consolidats del festival, se n’hi ha sumat un de nou, els Banys Vells, amb una bona acollida. Totes les activitats han registrat una bona assistència.

A nivell de programació, la incorporació d’espectacles més pensats per a un públic juvenil ha diversificat el perfil dels assistents. En aquest sentit, cal destacar el gran resultat de la Free Style Session, una jam en què van participar molts joves músics de la ciutat, i que s’espera que tingui continuïtat en futures edicions del festival. En diversos concerts s’ha comptat amb la presència de músics de fora de Catalunya; d’aquesta manera, FEMJazz! es posiciona com “un punt per a la consolidació de xarxa entre joves instrumentistes catalans i talents emergents de l’escena jazzística europea”, explica Palmada. 

El concert més destacat ha estat l’espectacle INVENTS, a càrrec del conjunt Krill, creat especialment per a l’ocasió. La pianista i compositora Laia Vallès va idear un repertori en què reinterpreta cançons emblemàtiques de la música banyolina, sobretot del rock. Vallès i la resta de Krill –Joana Gomila, veu; Marcel·lí Bayer, saxo i clarinet; Santi Careta, guitarra i banjo– van oferir una actuació sorprenent per a tothom, fins i tot per la mateixa organització. El públic va acabar cantant fragments de cançons com Brindis, d’H.H.H., Dies de fum, de Morgat Morgat, i la versió de l’himne de l’Atlètic Banyoles, de Josephine Líbido, totes passades pel sedàs del jazz contemporani, amb molts elements electrònics.

D’altra banda, la inclusió d’activitats paral·leles més enllà dels concerts –una altra novetat del 25è FEMJazz!– ha comptat també amb una bona participació. Un d’aquests actes va ser una taula rodona sobre gènere i música. Des del festival es va intentar programar més concerts amb dones, però no va ser possible. Per reflexionar sobre aquest dèficit, i la problemàtica de la discriminació de gènere en el món de la música, el festival ha impulsat l’espai de debat la taula On són les que no es veuen?, les conclusions del qual serviran perquè el festival faci autocrítica i treballi per millorar aquest aspecte.

Notícies